Friday, December 21, 2007

The End of University of Hong Kong

Bij deze verklaar ik dat mijn aftrap van mijn vakantie gisteren plaats gevonden heeft.

De laatste loodjes zijn voorbij en hopelijk ingekopt...
Deze loodjes waren wel iets zwaarder dan ze in Amsterdam zijn. Soms vroeg ik me ook wel eens af hoe ik het voor elkaar ging krijgen om alles in mijn hoofd te pompen voor de tentamens.
Dat niet alleen - ga de strijd maar eens aan met locals tijdens tentamen periodes (of misschien ook wel gedurende het semester) slaap inruilen voor studeren en elke vorm van een sociaal leven ontwijken.

Studeren aan de HKU is niet zomaar voor iedereen weggelegd hier. Alleen de top kan in de University of Hong Kong een plaatsje bemachtigen. Voor mainland studenten komt er zelfs nog bij dat ze eerst een jaar in China gestudeerd moeten hebben (met goede resultaten natuurlijk) voordat ze bij de HKU binnen kunnen komen. Om de concurrentiestrijd nog eens een extra impuls te geven werken ze met het welbekende curve-systeem. Dat betekent dus dat je medestudenten invloed hebben op jouw cijfers. Alleen de top van de curve krijgt een A.
Studenten nemen niet zomaar genoegen met een C (of een B), aangezien dit hun kansen op de arbeidsmarkt wel degelijker verkleint...

Het leven van een exchange bestaat natuurlijk uit veel meer dan strijden voor een A. Zo doet het leven hier van mij. Toch heb ik de laatste week behoorlijk ijverig aan mijn studie gezeten, in de hoop toch op zijn minst één Atje binnen te halen. Nu maar wishing, hoping en praying.....

Maar een exchange student zou een exchange student niet zijn als die toch nog een beetje geniet van alles wat reilt en zeilt in Hong Kong. Het bijna laatste puntje van mijn 'to-do-lijstje' kwam aan bod: THE Peak en op naar de peak met THE Peak Tram. Deze Tram is de steilste tram in d wereld en bestaat al vele jaren. Je raad het al, een echte attractie in Hong Kong. Schande dat ik dit pas na 4 maanden van mijn lijstje kon strepen dus.


Met een groep exchanges zijn we afgelopen weekend ook naar een balletvoorstelling geweest: The Nutcracker. Uit mezelf zou ik daar nou niet voor gezocht hebben - maar ik ben blij dat andere mensen met zulke goede ideeën komen. Werkelijk, alsof ik me in een sprookje bevond...tot ik me weer na de voorstelling realiseerde dat ik de volgende dag toch echt weer moest studeren voor mijn tentamen ;)..
Eigenlijk bevind ik me nu weer opnieuw in een sprookje: wow, een vakantie tot maar liefst 4 februari. Een bescheiden vreugdenfeestje hebben Jen en ik gisteren dan ook in Soho gevierd...

Maar toch bescheiden, want het einde van het semester aan de University of Hong Kong is toch wel een echt een tweestrijd. Dat de tentamens over zijn, betekent dus ook dat studeren aan de HKU ook verleden tijd is. EN hoewel studeren aan de University of Hong Kong soms wel aardig 'zwaar' kan zijn is het toch ontzettend gaaf en gezellig met de exchanges! *Snik*

Gelukkig is het eind voor mij nog niet inzicht om Hong Kong al te verlaten. Komende week ga ik eens lekker met mijn mams de toerist hier uithangen.


Uit betrouwbare bronnen heb ik begrepen dat het op dit moment wit is in Nederland. Hopelijk een witte kerst voor jullie. Eén ding is zeker: voor mij word het geen witte kerst. Stiekem hoop ik eigenlijk op gezellige zonnestraaltjes.
Ik wens jullie: HAPPY X-MAS!

Knuffel

No comments: