Friday, September 14, 2007

Lectures mixed with 19/F Orientation


*Zucht* Joechei - ik heb een momentje gevonden een weer een blog te kunnen posten!
Inmiddels zijn er al weer 2 weken voorbij gevlogen en zit ik midden in het Hong Kongse studentenleven.

Zoals vele van jullie waarschijnlijk wel weten studeer ik nu aan de HKU/University of Hong Kong. Dit is de oudste universiteit van Hong Kong en ook de universiteit waar je binnen Hong Kong het moeilijkst binnenkomt.

Al meteen de eerste colleges werd ik omsingeld door allerlei essay's, tutorials, homework, assignments, mid-term exams and final exams die op het programma staan. Wowie even heb ik het idee dat ik niet op de Universiteit zit, aangezien ik in Amsterdam de Universiteit altijd associeerden met vrijheid. Je wordt zo van de ene college naar de andere college geslingerd - en je pauze breng je eigenlijk altijd door bij Starbuck(lees; de sociale meetingsplek van exchanges). Mocht je moe zijn, dan breng je een bezoekje aan de Bieb - nee niet om op te zoeken hoe je het snelst in slaap kan vallen - maar gewoon om in een bank in slaap te vallen; dit is een 'gewoonte' bij locale studenten. Sommige nemen overigens hun kussen van thuis mee voor het slaapuurtje in de Bieb...

De eerste twee weken stond enigzins in het teken van 'ienemienemutten'. De HKU heeft twee weken een Add and Drop off period - dit houdt in dat je allerlei vakken van volgen de eerste twee weken en vervolgens je beslissing moet maken welke vakken je houdt en welke je van je lijst gooit. Na wat gepieker en gepijns over mijn vakken ben ik tot de volgende vakken gekomen: Games and Decisions, Asian Financial Institutions, Insurance: Theory and Practice, Economic Development of China en Putonghua for foreign learners (taalcursus Manderijn).
Het cijfersysteem is hier erg competatief gericht. Er bestaat namelijk; A, B, C, D and F. Als je een A, B, C, of D hebt - dan heb je het vak gehaald - maar een F is Fail. Of je een A, B, C, of D krijgt hangt af van de andere studenten. Het is namelijk niet zo dat je een bepaald % goed hebt dat je een A, B etc. hebt. Nee, ze maken een curve en de beste studenten krijgen A, de iets minder beste een B etc... Dus de concurrentiestrijd is wel lichtelijk aanwezig hier (onder de locals)..

De avonduren werden gevuld door mijn Floor/Unit Orientation.
Soms voelt het als een integratiecursus - maar dan een gezellige en gave integratiecursus. Op mijn verdieping (19/F) ben ik namelijk de enige exchange. Ik mag van geluk spreken als ik verhalen hoor van andere exchanges over de Floormates. Mijn Floor en mijn Unit (18/F -jongens verdieping- en 19/F- meisjes verdieping) is echt geweldig! Behalve dat ik echt totaal niets versta van het Kantonees begin ik me soms wel een beetje een local te voelen. In het begin kon ik mezelf nog wel een echte toerist noemen; ik immiteerde alle Chinese gewoontes van mijn Floor/Unitmates en kreeg allerlei beschrijvende uitleggen. Maar nu ben ik aardig up-to-date met alle gebruiken in Hong Kong en wordt zelfs al een master in 'met stokjes eten'. De eerste Chinese uitspraken (ode aan mijn Chinese taalcursus en Roommate) en Chinese tekens staan al in mijn hoofd gegrift....

BBQ op het strand, Westers koken, Room visit, Unit Dinner, Hot Pot en Breakfast @ 6 AM in een restaurant waren toch wel de hoogtepunten. Voor ik aan de orientatie begon had ik niet verwacht dat ik daadwerkelijk iedereens naam kon onthouden, ook al bestaat er voor ieder een engelse naam, en al helemaal niet dat ik ze kon koppelen aan de gezichten. Ik bedoel in westers gedachtes lijken toch alle Chinese kopjes op elkaar. Maar ja, het is me gelukt - en het wordt steeds makkelijker ook nog. Nog sterker - ik kan al enigzinds aan Chinezen zien of ze uit China komen of uit Hong Kong. Het grappige is eigenlijk dat Chinezen hetzelfde omgekeerde denken; alle westerse mensen lijken op elkaar. En toch, kleurenblind zijn ze zeker niet.

Tussen de colleges en hall orientatie heb ik ook nog Hong Kong met exchanges kunnen verkennen. Afgelopen zondag had ik een tour waarbij we de Bird Market bezochten, Westland park, de Sik Sik Yueng Wong Sim en de Chi Lin Nunnery Tempel. Stiekem toch weer een dag de toerist uitgehangen. Al een aantal keer had ik de Yueng Wong Sim Tempel (Grote Gele God) op de reisprogramma's gezien - en vanaf toen wist ik dat dit één van mijn lievelingstempels ging worden. Het moment dat je daar binnenstapt - stap je ook echt een andere cultuur binnen:
Iedereen komt hier om antwoorden te vragen aan de god - en wel op een hele bijzonder manier. Wierrookstokjes worden aangestoken (min. 3; 1 voor de god van de hemel, 2 voor de god van de aarde, 3 voor nog een andere god) en worden neergezet in een grote bak. Snik, na 2 minuten gaan je stukjes de prullenbak- want de bak is vol en worden door medewerkers geleegd. Maar mijn vreugde kon, ondanks het weggooien van mijn stokjes, niet wachten want nu was 'het' grote moment. Om je vraag te beantwoorden neem je een bak met sticks - elke stick is genummerd van 1 tot en met 99 en elk nummer staat voor een 'antwoord'. Je start te schudden met het bakje, schudt, schudt en schudt totdat er 1 stokje uitvalt en dat is jouw nummer! Mijn nummer was 9 :).. Met dat nummer ga je naar een fortuneteller die verteld je precies wat het nummer in houdt! Echt hilarisch en een aanrader om te doen... Dus mocht ik je nieuwsgierigheid gewekt hebben - misschien zijn er ook wel doe-het-zelf pakketjes in Nederland ;)


Tada, hier is de foto dan - het rode broekje van Intree - mede mogelijk gemaakt door Kees Jan, Maartje, Dirk en Mark ;)...

Trouwens Fem, Joost en Dirk zelfs in Hong Kong bestaat de 'grote' maar zeker ook de 'kleine' bus. Het gebruikelijke woord voor 'kleine' bus is hier echt Minibus. Maar voor je minibus heb je wel een kleine chinese les nodig - want STOP verstaan ze niet..

Na wat kleine voorproefjes van het uitgaansleven in Hong Kong, heb ik gisteren toch echt de grote aanpak gevolgd en ben gaan het uitgaansleven gaan verkennen in Lan Kwai Fong - HET uitgaansfabriekstraatje in Hong Kong. Uitgaan in Hong Kong is duur - je betaalt al snel 6 euro voor een cola - maar niet als je aan 3 voorwaarden voordoet;
1. Je gaat op donderdagavond uit
2. Je gaat naar Lan Kwai Fong
3. Je bent een Lady

Want hier bestaat Ladies Night - emancipatie op zijn extreemst!
Het uitgaan was echt ZOEPA en kan zeker tippen aan het Amsterdamse uitgaansleven. Hup de de lift naar de (zoveel)ste verdieping en daar sta je midden in de Club. Een overvloed aan exchanges dus ineens ontzettend veel mensen die je kent - gezelligheid met een zachte G ;)....









Op naar mijn volgende ervaringen morgen naar Shenzhen - de eerste keer mijn voeten zetten op de Chinese aardbodem. I can't wait!


Thanks voor jullie lieve berichtjes!

Kus!

3 comments:

Anonymous said...

Hee, bedankt voor je berichtjes op mn site!! Echt super om te lezen dat ook jij het zo naar je zin hebt!! :D Ik ben jaloers,shoppen voor minder dan 10 euro :p Mijn creditcard hebben ze deze week al geblokt ;) :( Maar cool ook dat je met de mensen daar integreerd...ik ken ook wel Canadezen maar het meest doe ik toch met een exchangestudents-kliek,wat overigens superleuk is!! :)

xx

Anonymous said...

He Marion,

alles goed? Zo te lezen heb je het erg naar je zin hebt!Foto's zijn ook echt cool!Ben je al een MR PANCAKE tegen gekomen? Ben al weer benieuwd naar je volgende blog!

Heel veel plezier nog!

Kees JAn

Unknown said...

Haha,

mooie broek Marion! En leuk dat je dat "bussenverhaal" nog steeds weet!

Mooie foto's ook. Ziet er vet uit daar. Studeer je nog wel een beetje?

Veel plezier ermee nog in ieder geval!

Ciao, Dir