Monday, October 8, 2007

Priority One; Study

Tot aan deze blog was de studie een ondergeschikt en weggedoken kopje. Maar afgelopen week ben ik toch wel letterlijk met mijn neus in de boeken gedoken. Assignments, presentaties, mid-term exams staan al in mijn agenda klaar om me over twee weken te ontmoeten. Dus peinzend in de bieb, vermoeid in mijn kamer en zoekend achter het Internet zijn wel-bekende momenten van mijn afgelopen week - naast de lading aan colleges die ik wekelijks volg.

Er bestaat hier wel iets zoals een studieweek / readingweek - maar voor exchanges heeft deze week vaak een hele andere bestemming dan de studieplekken in Hong Kong. Aangezien ik ook de wijde wereld intrek moest ik mijn studieplan al wat eerder de kast uittrekken. Maar tot nu toe heb ik het aardig overleefd...

Alleen in de bieb studeren was al een hele ervaring voor mij. Zit je eindelijk zo ver weg in de stof, denk je dan, en dan hoor je ineens achter je iemand een onwijs harde boer laten. Zonder schaamte. Of smakkend op een kauwgom - ook een gewone zaak hiero. Soms lijkt het wel een eetconcert als je een groepje Chinesen hoort eten :).. En hop daar gaat mijn concentratie dan weer. Maar blijkbaar ben ik niet de enige - die de concentratie wel eens verliest. Als ik om me heen kijk - zie ik geregeld mensen die de oogjes toe doen. Met een kussentje onder het hoofdje, gepland om in de bieb te gaan slapen. Er valt dus nog genoeg in te burgeren - tot zover ik daar natuurlijk behoefte aan heb...

Trouwens over slapen gesproken - ik was voorbereid op een raar dagpatroon van Chinezen... Dit had ik meerdere malen mensen horen zeggen en zelfs gelezen hier en daar. Na twee weken was ik bijna zover om deze statement te verwerpen, na mijn bewijs. Mijn roommate had immers een aardig normaal slaappatroon. Ja HAD. De laatste weken heb ik haar op de raarste moment haar nachtrust zien nemen - op het internet zien surfen of zien studeren. Laat ik maar als voorbeeld vannacht nemen. Na een drukke dag besloot ik maar te gaan slapen rond 12 uur. Mooi tijd, toch? Mijn roommate hing nog ergens in de gezamelijk kamer rond op de gang - en ik hoorde haar om 2 uur binnen komen. Kan, doe ik ook wel eens. Maar ze ging niet slapen, ze startte met studeren of internetten en ik geloof dat ze een uur later een diepe slaap ging doen. Het was eerder een NAP dan een diepe slaap, want om 6 uur hoorde ik weer gerommel in de kamer - ze stond op. Maar wat in hemelsnaam ging ze doen? Owke één persoon. Voor iemand die statistiek studeert zal me meteen zeggen dat dit niet representatief is. Dat weet ik. Maar wat als ik precies dezelfde verhalen hoor over de roommates van allerlei andere exchanges? Mijn conclusie trek ik van mijn 'Chinezen - een slaappatroon?' onderzoek wat nu toch al wel een maand loopt ;) - een duidelijk slaappatroon is niet echt te vinden hiero!

Maar naast mijn slaaponderzoek en mijn studie heb ik afgelopen week ook wel studie-afwijkend gedrag vertoond. Vorige week vrijdag heb ik samen met Megan (US) en Justin (Australië) het strand aan het andere kant van ons eiland eens uitgetest. Dat is me meer dan goed bevallen. Op een of ander toeval belandde ik zondag weer op het strand - was het de warme zon die ons daar bracht? Alleen dit keer was het op Lamma Island met Lot (België), Betty (Australië), Holly en Camille (Engeland)- precies, weer een ander eiland van Hong Kong.




De maandag had na wat studiestuff een hele goede afsluiter - namelijk een megavuurwerkspektakel. Maandag 1 oktober, Nationale dag van Hong Kong - dus vuurwerk. Samen met Jen was ik voor de vuurwerkaftrap ergens aan eten om vervolgens naar DE plek te gaan om het vuurwerk op zijn best te kunnen zien. Amazing! Met kippenvel heb ik staan kijken. Alleen het voorproefje van het spektakel kan ik jullie laten zien - want mijn camera wilde ook liever zelf kijken dan foto's maken - of eigenlijk - batterij was op.

De rest van de week speelde zich voornamelijk in en rondom de campus en Starr Hall af. Donderdag heb ik er al mijn energie lekker uit kunnen slaan op het hockeyveld. Elke donderdag heb ik namelijk training van 7pm - 9pm. Gelukkig voor mij spelen ze hockey gewoon met een hockeystick en niet met chopsticks. Voor mij is het al moeilijk om te begrijpen wat de trainer bedoelt, omdat zijn engels niet op hetzelfde niveau is als zijn hockeykwaliteiten. Maar hoe dan ook- het is echt enorm leuk! Vandaag heb ik zelfs te horen gekregen dat ik geselecteerd ben voor het U-team / Universiteitsteam. Dus binnenkort ook vriendschappelijke wedstrijden op het programma. I can't wait!!

Gisterenavond, ook benoemingswaardig. De Chinese afdeling van de universiteit vierde gisteren de 80ste verjaardag. Elke exchange die een cursus Chinees volgde was ook van harte welkom op het diner en de ceremonie. Niet alleen welkom waren we, we waren ook onderdeel van de openingsceremonie; als exchanges op het podium en gezamelijk de faculteit feliciteren in het Chinees was onze eer. Inclusief een groot gemaakte felicitatiekaart. Wat dus betekende dat wij met zijn allen gezellig in de kleedkamers onze vlaggen zaten te kleuren en te stampen op die zinnen in het Chinees. Een leuke herinnering! Eigenlijk was het eten alleen al een hele uitdaging, ooit gehoord van vogelsoep? Chinezen, ze serveren echt alles op je bord!

Nog een kleine week en dan start mijn volgende avontuur - Shanghai en Beijing. Stapjes op DE muur, de Chinese trein uittesten, alle ins en outs zien van Shanghai en in de Verboden Stad duiken. Vrijdag vertrekken Anna (Duitsland), Kristin (Noorwegen) en ik per vliegtuig naar Shanghai. Vanuit Shanghai vertrekken we waarschijnlijk na 3 of 4 dagen in noordelijke richting met de trein naar Beijing, van waar we een week later weer terugvliegen naar Shenzhen.

Dikke kus
En een bedankje voor al die lieve berichtjes - maakt me NOG vrolijker :)

Marion

2 comments:

Unknown said...

Hey Marion,
Wat een ontzettend leuk verhaal!;)
En geweldig dat je zoveel van de cultuur meekrijgt.
Veel succes en plezier daar.

Liefs, Annemarie

Heleen said...

Hey Marion!

Je bent al op weg naar één van je vele avonturen daar in het Verre Oosten. Ik wil je toch nog heel veel plezier wensen in Shanghai en Beijing! Doe niets wat ik ook niet zou doen..;)
We skypen!

Liefs, Heleen