Monday, November 12, 2007

Er Op Los Hong Kongen

Nog steeds Hong Kong ik er op los...
Nu vraag je je misschien af wat 'er op los Hong Kongen' is. Ik kan je vertellen dat het eigenlijk hetzelfde is als 'er op los Amsterdammen' als je in Amsterdam woont. Maar word je daar wijzer van? Nee. 'Ben eens duidelijk, daar worden we wijzer van' - dat zei ik in je gedachten zweven. Daar heb je dan eigenlijk ook wel gelijk in.

Eigenlijk komt het er op neer dat mijn leven in Hong Kong weer lekker zijn gangetje gaat. Dus een leven van colleges, studieactiviteiten, wekelijkse hockeytraining, met vrienden eten en nog steeds alle uithoeken van Hong Kong bezoeken. Omdat dat gangetje wel loopt - sla ik dat even over en kom ik uit op de 'bijzondere' activiteiten van afgelopen week.

Hoera, het begon meteen met een feest. Anna was namelijk jarig - en jarig zijn moet gevierd worden. Ik kan je vertellen dat jarig zijn op exchange een feest geeft! Dus zo ook het feest van Anna - in the 'Red Bar' op een dak van een shoppingmall. Lang zal ze leven - hieperdepiep Hoera!

De woensdag was het tijd voor locaal eten. Dat betekent je loopt door een locale straat en zoekt naar een restaurant met totaal geen ambiance. Verder chopsticks op tafel, een kan met thee en saaie witte tafels en de keuken die niet de 'Smaakpolitie' keuring zou komen. Daar hadden Joke, Anna, Kristin en ik behoefte aan. Volgens mij heb ik er wel de prijs voor moeten betalen, door vervolgens een paar dagen een maag te hebben die een klein beetje van streek was, maar desondanks was het de moeite waard. Verbazingwekkend konden ze de bestelling opnemen in het Engels... Want het was ons toch al heel snel duidelijk dat er weinig tot geen internationale studenten daar over de vloer kwamen.
Ik raad het iedereen aan - want lokaler kan het niet :). Het uitzicht wil ik jullie dan ook niet weerhouden. Dus mocht je ooit nog eens in Hong Kong komen - dan kun je het terugvinden ;).. owja, Queensroad!

De vrijdag zou de 'Nederlandse dag' moeten worden. Niet dat ik er echt behoefte aan had - in de zin dat ik het Chinese eten helemaal beu was (nee helemaal niet) of dat ik mijn Nederlands moest blijven trainen of dat ik echt zin in een kroket had. Maar zeg nou zelf soms speelt dat nationaliteitsgevoel wel eens op als je met zoveel Nederlanders bent EN er heel toevallig een Nederlandse beurs ergens in Hong Kong is (of eigenlijk had moeten zijn) EN er een Nederlandse film gedraaid wordt op de universiteit. Al die factoren samen sporen je toch wel aan om je nationaliteit weer eens naar boven te halen. Daar stonden we dan - Shari, Krit, Joke en ik - klaar voor vertrek naar de beurs. Maar (de grote Maar) de beurs was er niet meer. Alleen de molen stond er nog. Eén ding hadden we echter wel - Hollandsche drop... Dankje mama!
Dus een half uur later zaten we weer in de universiteits aula met een bord rijst en curry in Aziatische stijl. En eigenlijk had ik daar meer behoefte aan dan een kroket.
Natuurlijk hadden we nog wel de Nederlandse film; Offscreen. Onze vertegenwoordiging kon daar natuurlijk niet ontbreken .... Na de film ben ik samen met Jen en Kristin een drankje gaan doen in Hong Kong's uitgaansarea Lan Kwai Fung. En zoals het hoort, een Hong Kongse afsluiter - een live concert in het Kantonees van de groep 'My little Airport'.

Het weekend was rieleksen, rieleksen, dubbel rieleksen en vooral veel slapen. Zoals de week begonnen was met een verjaardagsfeestje, sloot de week zich weer af met een verjaardagsfeestje van Zaira (een internationale studente uit India)...Een feestje inclusief internationale verjaardagsliedjes, felicitaties en verjaardagsgewoontes!

Tot aan hier is het kopje universiteit een beetje ondergeschikt. Het zou onterecht zijn in deze blog als ik hier niet een paar regels aan zou wijden. Er is namelijk iets wat ik graag even wil delen. Afgelopen week is de nieuwe Wereld Universiteits Ranking weer gepubliceerd.
De University of Hong Kong -mijn studiehaven op dit moment- bevindt zich op nummer ACHTTIEN van de wereld! Wat ben ik toch weer een geluksvogel om hier te mogen studeren!

Over universiteiten gesproken. Vandaag was er hoogbezoek aan de HKU. De School of Business van de Universiteit van Amsterdam -mijn thuisstudiehaven- kwam namelijk een bezoekje brengen aan de University of Hong Kong. Op dit moment is de School of Business allerlei directe exchange programma's aan het organiseren tussen de economie faculteit in Amsterdam en economie faculteiten in universiteiten in China, Vietnam en Hong Kong - waaronder de faculteit waar ik op dit moment bevind aan de HKU. Dus was ik de aangewezen persoon om al mijn ervaringen te delen...en die zijn meer dan positief.
Zo positief....dat ik er nog even niet aan wil denken om terug naar die Niederlanden te keren..

Maar missen doe ik jullie wel..
Daarom deze keer een extra dikke knuffel!

No comments: