Monday, November 19, 2007

Hong Kong en het Studentenleven

In Nederland is het Studentenleven vooral een off-campus leven. Praktisch gezien bevind je je alleen rondom de universiteit als je colleges hebt. Soms dan zelfs bevind je je eigenlijk ergens anders dan waar je je zou moeten bevinden. Als ik de uren zou moeten tellen per week denk ik dat ik op een kleine 20 uur uit kom, maximaal.

Als ik de uren in Hong Kong aan de universiteit zou tellen kom ik misschien wel op 40 uur uit. Het Hong Kongse studenten leven is vaak echt een on-campus leven. De meeste studenten leven allemaal in een Hall en onlosmakelijk ben je dus al meer verbonden met de universiteit. Daarnaast is koffiemeeten in Starbucks (sinds Starbucks in mijn leven is gekomen lus ik koffie - dus Coffee Compagnie in Amsterdam; Maartje, Liane, Marije, Judith, Jael?), studeren in de bieb, 's avonds eten op de Universiteit en chillen of films kijken in de GlobalLounge is bijna een ritueel hier in Hong Kong. Soms lijkt de universiteit wel een leerinstituut en entertainmentbedrijf tegelijk :)..

Sport en veel andere activiteiten zijn vaak allemaal op een of andere manier gelinked aan de Universiteit. Om maar een greep te doen; hockeyen in het Universiteitsteam, Europees Filmfestival, zwemmen in het buitenzwembad van de Universiteit, gratis dokterbezoek op campus etc. De faciliteiten van deze universiteit zijn echt niet voorstelbaar in Nederland. Student zijn aan de HKU is luxe! Maar goed daar staat natuurlijk iets tegenover - studeren, studeren en nog eens studeren.

In de colleges en op de campus heerst echt een studiecultuur. Veel mensen zie je overal om je heen werken aan essays en studeren. Hoewel je de exchanges vaak meer ziet koffie leuten en ontduiken aan colleges zijn de meeste locals erg actief in de studie. Soms hangt er ook een competatieve sfeer als je je tussen de locals bevind. Aan een exchange is het eigenlijk niet meer dan normaal te vragen 'hoe ging je mid-term - wat had je?'. Maar die vraag is taboe als je je richt tot lokale studenten. En als je het doet krijg je vaak een antwoord van 'Was wel oké OF Daar heb ik het liever niet over'. Dus dan weet je het wel - vraag maar niet door - antwoord krijg je toch niet.

Zoals ik de universiteit in Amsterdam met vrijheid vergelijk - ontbreekt hier bijna elke vorm van vrijheid. Tutorials zijn vaak verplicht (inclusief aanwezigheidlijst), homework of wekelijkse assignment, mid-terms en verschillende essays beperken je vrijheid van studeren hier in grote mate. Zelfs in de Hall is je eigen regels maken (lees; vrijheid hebben) ook niet altijd even makkelijk: je moet je iedere keer in- en uitchecken met je studentenpas en na 11 uur is het niet meer toegestaan bezoek op je kamer te hebben. En regels zijn regels hier...

Nog 3 weken - dan staan de final exams al weer voor de deur!
Maar tot die tijd probeer ik nog lekker de vrijheid op te zoeken....

Kusje,
Marion


2 comments:

Anonymous said...

Heeej meis,

Ziet er goed uit die 2 heren from Australia ;):P.

Maar wat een ervaringen weer daar in Hong Kong!!!

Geniet er nog maar even lekker van!!!

Tot snel in Nederland!! (K)

Unknown said...

Hey Meis,

Wat schrijf je leuk.. zo te horen heb je het nog steeds super naar je zin!! En dat moet ook;)

Wanneer kom je precies terug?
Ik hoop je nog te zien voor eind januari, ik ga dan namelijk voor een half jaar in Siena (Italie) studeren!! (dat is dichtbij hoor, je kunt me opzoeken:))

Liefs en dikke kus!