Saturday, November 3, 2007

Mid-Terms & Enjoy Hong Kong

Mijn terugkomst in Hong Kong heeft mij weer even met de neus op de feiten gedrukt. De mid-terms die voor die week op mijn programma stonden hebben mijn discipline weer even uit de kast gehaald. Precies de afgelopen twee weken was ik weer aardig vertegenwoordigd in de bieb - of op mijn kamer met mijn boeken onder mijn neus...

Tijdens de 4 mid-terms hebben ze mijn kennis aardig getest afgelopen twee weken; Economic Development of China, Putonghua Pinyin schrijven, Games & Decisions, en Asian Financial Insitutions. Deze tentamens zijn wel aardig te vergelijken met die in Nederland - behalve dat ze hier wel erg van tijdsdruk houden...

Overigens is me al wel opgevallen dat Hong Kongse mensen van 'blokken' houden. Blokken in de zin van - letterlijk alles uit het hoofd leren. Maar als je ze dan vraagt wat het betekent of hoe ze het moeten toepassen... hmzz.. dan wordt het moeilijk! Tentamens kunnen hier dan ook wat meer theoretisch dan praktisch zijn - tenzij je echt een 'bereken vak' hebt.

Naast de Mid-Terms stonden afgelopen week ook 2 presentaties op de planning. Presentaties zijn hier een vrij normale zaak - volgende week mag ik weer :). Moet eerlijk zeggen dat hoe meer je er hebt - hoe leuker het begint te worden - en yep dat meen ik serieus.
De locale studenten hebben echt een hekel aan presentaties. De skills voor presentaties zijn vaak ook op een lager niveau dan internationale studenten. Verbazingwekkend eigenlijk - want hier heb je een overdosis aan presentaties. 'Bijna voorlezen' - en powerpointslides met heel verhalen is een welbekend fenomeen hier onder de locale studenten...

Maar er was meer - Putongua (Chinees - Manderijn)! Naast mijn schrijftest moest ik dialogen opnemen. Lekker Chinees tegen je computer brullen - die het vervolgens voor je opneemt - zodat jij via het world wijde web de docent kan verblijden met jouw Chinees als attachment.

Als je niet verder van hierboven hebt gelezen zou je denken dat ik alleen maar bezig was met studeren de laatste twee weken. Gedeeltelijk was dat ook waar - aangezien de werklast hier helaas toch wel iets hoger ligt dan Amsterdam. Maar er was ook gezelligheid. Sebastiaan was inmiddels ook al weer dikke 1,5 maand in Azië aan het reizen - en belandde 2 weken geleden in Metropool Hong Kong voor zijn vertrek terug naar Nederland. Die maandag zijn we op de HKU gaan eten en heb we reisverhalen uitgewisseld. Jeetje er is zoveel te zien hier! Dinsdag hebben Sebas en ik samen met iemand die hij kende van zijn reis in Mongolië gegeten. En drankje na!

De welbekende High-Table-Dinner! Vrijdag 26 december, en natuurlijk was iedereen weer van de partij! Daar kom je zomaar niet onderuit ;).. Een goed moment om iedereen op je verdieping weer eens gezellig te spreken... Maar wel zachtjes praten hé - want het is en blijft een serieus evenement!

*Schrik* *31 Oktober
O, tijd voor Halloween! Eigenlijk nooit verwacht dat Halloween hier gevierd werd, en al helemaal niet zo groot. Maar het was groot - met looproutes en politie-aanwijzingen. ZOveel mensen bij elkaar. Lan Kwai Fung was meer gevuld dan Amsterdam met Koninginnedag. Maar eigenlijk ook niet zo moeilijk als je al die mensen uit de wolkenkrabbers haalt en op straat zet. Samen met Anski en Diana gingen wij de straten van Lan Kwai Fung ook eens bang maken. Totally dressed up! We waren nogal populaire bij de mensen met de camera. Het was alsof we filmsterren in Hollywood waren. Klik, Klik, Flits, Cheese, Klik, Flits... Onder locale mensen was het verkleedpartijtje ver te zoeken - maar bewapend met een camera waren ze in ieder geval wel allemaal......

Gisteren was het weer eens tijd voor uitgaan op zijn grootst. Een exchange party - van exchanges voor exchanges. Werkelijk één groot succes. Als je alle exchanges bij elkaar stopt met gratis drank is de succesfactor erg voor de hand liggend. Trouwens over de succesfactor van het feestje gesproken, nog een geheimpje: de DJ kwam uit Nederland.

Helaas, trommelde de wekker mij vannochtend weer mijn bed uit. Ik had immers beloofd mee te spelen in het faculteitsteam voor Basketbal. Sinds de gymlessen op de middelbare school had ik geen Basketbal meer aangeraakt - maar waarom ook niet meedoen dacht ik toen ze me opbelde.... Nog leuker werd het toen ik hoorde dat Sherin, een meisje van mijn verdieping, ook mee zou doen. Jippie, gewonnen!

Tot de volgende blog in mijn avonturenweb!

Zàijiàn hé ài!

No comments: